Filmpjes van dolfijnen en muziekinstrumenten kijken op de iPad. Reint Hoftijzer kan er uren mee bezig zijn. “Een half jaar geleden was dat wel anders. Tot een half jaar geleden had hij totaal geen interesse in tablets of telefoons”, vertelt zijn moeder Mieke. “Als m’n telefoon op tafel ligt pakt hij die zelf om foto’s van zijn Dolfinarium-bezoek te bekijken. Het is echt een verschil van dag en nacht”, vult zorgkundige coach Marret Baaij aan.
Vorig jaar werd bekend dat MijnCody eraan zat te komen. “Omdat Reint eerst geen interesse in mobiele apparaten toonde zijn we hem langzaamaan gaan voorbereiden”, vertelt Marret. “Reint vindt dolfijnen geweldig, vandaar dat we met hem filmpjes op de iPad zijn gaan bekijken.” Inmiddels kan Reint zelf aardig met de iPad overweg. “Hij klikt door de filmpjes op YouTube heen en sluit zelf de browser af. Hij is echt stappen vooruit gegaan.”
Mieke is blij met de vaardigheden die haar zoon heeft geleerd. “Reint kan moeilijk uitleggen wat hij vindt. Het is de kunst om de juiste vragen aan hem te stellen. Ik hoop echt dat de MijnCody-app ons kan helpen om beter te begrijpen wat er in hem omgaat.” Momenteel wordt hard gewerkt aan een versie voor cliënten met een lager ontwikkelingsniveau. In plaats van tekst wordt deze versie voorzien van pictogrammen. De MijnCody-dames kwamen bij Reint langs om met hem de testversie in te vullen. “Hij vond het in ieder geval heel interessant met al die knopjes. En als Reint iets interessant vindt dan heb je al heel wat gewonnen”, lacht Mieke.
Mieke hoopt dat Reint door het gebruik van MijnCody beter kan aangeven wat erin hem omgaat. “Het liefst zou ik zien dat de begeleiding dagelijks, op een vast moment, de vragenlijst met Reint invult, zodat hij er aan kan wennen. Misschien kan hij het in de toekomst dan zelfstandig oppakken”, geeft ze aan. Maret denkt dat zij en haar collega’s tijd vrij moeten maken om met MijnCody aan de slag te gaan. “Het is echt van tevoren investeren voordat je er iets uithaalt. Maar uiteindelijk zorgt het voor verdiepend contact met de cliënt.”